Huur opzeggen

Gaat u verhuizen? Regel het op tijd! Vanaf het moment van opzegging tot uw daadwerkelijke vertrek moet er veel gebeuren. Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken, hebben wij hier de belangrijkste informatie verzameld. Zo kunt u zich op tijd voorbereiden op alle stappen die u moet nemen. Dat voorkomt vervelende verrassingen en onnodige vertraging.

Van huur opzeggen tot eindnota. We nemen het proces stap voor stap met u door, zodat u precies weet wat u kunt verwachten:

U kunt uw woning alleen opzeggen via Mijn Rijnhart.

Geen inlog of bent u deze vergeten? Deze kunt u hier aanvragen.
Lukt het u niet om dit digitaal in te vullen? Dan kunt u langs komen op ons kantoor
tussen 08.00 - 12.00 uur. Wij helpen u dan met het invullen. 
 

U kunt elke dag van het jaar uw huur opzeggen. Bij Rijnhart Wonen geldt een opzegtermijn van 30 dagen. Als u bijvoorbeeld uw huur per 15 mei wilt opzeggen, moet uw opzegging uiterlijk op 15 april bij ons binnen zijn. Mocht een huurder zijn overleden, dan vragen wij aan de erfgenamen een kopie van de overlijdensakte mee te sturen met de opzegging. Als wij een opzegging ontvangen, vindt eerst een controle plaats op eventuele huurachterstanden of andere openstaande verplichtingen.

Zodra wij uw opzegging hebben ontvangen, plannen wij binnen drie werkdagen een voorinspectie. Tijdens deze inspectie komt een woonmakelaar van Rijnhart Wonen samen met een woningkeurder en aannemer bij u langs. Zij komen kijken of uw woning nog in goede staat is en de woningmakelaar bespreekt met u welke zaken nog hersteld of vervangen moeten worden voor u de sleutel inlevert.
Wilt u weten aan welke eisen uw woning moet voldoen tijdens de voorinspectie? Kijk dan hier in de checklist van Rijnhart Wonen. De woningkeurder doet de EPA-keuring, waarbij het energielabel bepaald wordt. Als de woningkeurder niet aanwezig kan zijn, maakt hij een afspraak met u. U bent verplicht de woningkeurder toegang te geven tot uw woning.

Misschien heeft u wijzigingen in de woning aangebracht, om uw huis echt uw thuis te maken. Denk aan een andere keuken, een nieuwe vloer of het plaatsen van een nieuwe wand. Als het goed is, heeft u vooraf bij ons aangevraagd of u deze wijzigingen aan mocht brengen. Is dat het geval en heeft u akkoord van ons gekregen, dan hoeft u verder niets te doen. Heeft u geen schriftelijke toestemming van ons gekregen, dan beoordeelt de woonmakelaar of deze aanpassingen mogen blijven of dat u de woning moet terugbrengen in de oorspronkelijke staat.

De afspraken die u hier samen over maakt, legt hij vast in het woninginspectieformulier. U mag een zelf aangebrachte verandering, zoals laminaat of een douchecabine, ook ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder. Dit regelt u direct met de nieuwe huurder, zonder tussenkomst van Rijnhart Wonen.

Mocht uit de voorinspectie blijken dat wijzigingen noodzakelijk zijn, dan heeft u 48 uur om de woning in de afgesproken staat te krijgen. In deze checklist leest u hoe u de woning moet achterlaten.

Als u de woning verlaat, hebben andere mensen een mooie kans op een nieuwe woning. Wij nemen contact met u op om een afspraak te maken voor een woningbezichtiging. 

Tijdens de eindinspectie geeft u de woning leeg en schoon terug aan Rijnhart Wonen. Heeft de woonmakelaar tijdens de voorinspectie afspraken met u gemaakt over dingen die u nog moest veranderen of opruimen? Dan staan deze afspraken in het rapport en op het overnameformulier. Het is belangrijk dat u zich aan deze afspraak houdt. Doet u dit niet, dan moet u betalen voor het herstelwerk dat wij dan moeten uitvoeren.

Om ongewenste en onnodige kosten te voorkomen, is het belangrijk dat u zichzelf afmeldt voor gas, water en licht. Hiervoor moet u ook de actuele meterstanden doorgeven. Wij raden u aan deze voor uzelf te noteren, zodat u de eindafrekening die u van deze partijen ontvangt goed kunt controleren. Voor het afmelden bij Oasen en het doorgeven van die meterstand (waterverbruik) ontvangt u van ons een formulier bij de schriftelijke bevestiging van uw opzegging. Informeer ook uw leverancier van kabeltelevisie over uw verhuizing. Let er bovendien op dat u uw adreswijziging doorgeeft bij de gemeentelijke basisadministratie. Ook bent u zelf verantwoordelijk voor het wijzigen van uw adresgegevens bij bijvoorbeeld uw telefoon-, internet en televisieprovider. 

Na de einddatum ontvangt u zo snel mogelijk een eindnota van Rijnhart Wonen. Hierop verrekenen we alle openstaande posten. U ziet hier dus of u geld van ons terugkrijgt of dat u zelf nog openstaande kosten bij ons heeft, zoals achterstallige huur. 
Als Rijnhart Wonen herstelkosten heeft gemaakt, omdat u uw woning niet volgens afspraak heeft achtergelaten, vindt u deze kosten ook op deze eindnota. Op de eindnota vindt u tot slot een definitieve afrekening van stook- en servicekosten.

Wij willen onze huurders graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarom is het voor ons belangrijk te weten wat u van onze dienstverlening vond tijdens het huren van uw woning. Uiterlijk een maand na de einddatum ontvangt u van ons een enquête. Hierin vragen we u om uw mening en horen we graag uw tips of opmerkingen. We hopen dat u de tijd neemt om de enquête in te vullen, zodat ook de mensen na u met volle teugen van hun nieuwe huis en onze dienstverlening kunnen genieten.