Servicekosten

Als u in een appartementencomplex woont, betaalt u iedere maand een vast bedrag aan servicekosten. Dit bedrag is opgenomen in uw huurprijs. Maar waar betaalt u nu eigenlijk precies voor?

De servicekosten bestaan uit twee soorten kosten: verrekenbare servicekosten en niet verrekenbare servicekosten.

Verrekenbare servicekosten zijn bijvoorbeeld:

  • Schoonmaakkosten voor de schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten, zoals trappenhuizen, portieken en liften
  • Stroomgebruik in de gemeenschappelijke ruimten
  • Tuinonderhoud, als u in een complex woont met een gemeenschappelijke tuin
  • Administratiekosten, voor het opstellen van de eindafrekening

Aan het einde van het jaar bekijken wij welke kosten daadwerkelijk gemaakt zijn. Zijn de kosten lager dan ingeschat, dan krijgt u een deel van de kosten terug. Vallen de kosten hoger uit, dan vragen wij u geld bij te betalen. Rijnhart Wonen is verplicht de verrekenbare servicekosten voor 1 juli met u te verrekenen. Ook als u verhuist.

Voor uw glasverzekering, het ontstoppingsfonds en onderhoudsabonnement betaalt u maandelijks een vast bedrag. Dit zijn de niet verrekenbare servicekosten. Hiervoor ontvangt u dan ook geen jaarlijkse eindafrekening.

Het kan zijn dat er een groot verschil zit tussen het voorschot dat u maandelijks betaalt en de uiteindelijke kosten. In dat geval passen wij het voorschotbedrag voor komend jaar aan. Dit vermelden wij in de brief die u bij de afrekening ontvangt. Het nieuwe voorschotbedrag gaat per 1 juli van dat jaar in.

Bent u het niet eens met de afrekening van de servicekosten? Neem dan contact met ons op. Als wij er samen niet uitkomen, kunt u de huurcommissie inschakelen. Op www.huurcommissie.nl vindt u meer informatie.

Voor de berekening van de huurtoeslag mag u alleen subsidiabele servicekosten meetellen. Dat zijn kosten voor de schoonmaak en voor het energieverbruik in algemene ruimtes. In sommige complexen is een huismeester aanwezig. Ook deze kosten worden meegeteld voor de berekening van de huurtoeslag.