Zeg uw huur op via ons klantportaal
De huur zegt u online op, via ons klantportaal Mijn Rijnhart. Heeft u geen inloggegevens, of bent u deze vergeten? Vraag dan hier nieuwe inloggegevens aan. Heeft u geen internet, of lukt het u om een andere reden niet om uw huur op te zeggen via het klantportaal? Kom dan langs op kantoor. Wij helpen u graag.

Denk aan de opzegtermijn
U kunt uw huur elke dag van het jaar opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Wilt u bijvoorbeeld uw huur per 15 mei opzeggen? Dan moet uw opzegging vóór 15 april bij ons binnen zijn. Valt de einddatum in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt uw huur op de eerstvolgende werkdag.

Is de huurder overleden?
Wat verdrietig. We vragen u als familielid of erfgenaam dan om een kopie van de overlijdensakte mee te sturen met de opzegging.

Huurcontract woning beëindigen

Direct uw aanvraag regelen om het huurcontract van uw woning te beëindigen.

Nu beëindigen

Huurcontract beëindigen bij overlijden

Lees meer

De huur opzeggen in 8 stappen

  1. 1

    Zeg uw huur op via ons klantportaal

    De huur zegt u online op via onze website. Heeft u hierbij hulp nodig? Kom dan langs op kantoor. Wij helpen u graag.

    Denk aan de opzegtermijn 
    U kunt uw huur elke dag van het jaar opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Wilt u bijvoorbeeld uw huur per 15 mei opzeggen? Dan moet uw opzegging vóór 15 april bij ons binnen zijn. En valt de einddatum in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt uw huur op de eerstvolgende werkdag.

    Is de huurder overleden?
    Wat verdrietig. We vragen u als familielid of erfgenaam dan om een kopie van de overlijdensakte mee te sturen met de opzegging. 

  2. 2

    We plannen een afspraak voor de voorinspectie

    Zodra wij uw opzegging ontvangen, plannen wij binnen 3 werkdagen een voorinspectie. Hiervoor nemen we telefonisch contact met u op. Tijdens de inspectie komt één van onze woonmakelaars bij u langs. Zij controleren of uw woning nog in goede staat is. Wat bedoelen we met ‘goede staat’? Dat leest u in onze checklist voor de voorinspectie en in het Besluit kleine herstellingen.

    Zo ziet de voorinspectie eruit
    U loopt samen met de woonmakelaar en de aannemer een ronde door de woning. De woonmakelaar beoordeelt de staat van de woning. Misschien heeft u dingen in de woning veranderd. Denk aan een andere keuken, een nieuwe vloer of het plaatsen van een nieuwe wand. Als het goed is, heeft u vooraf bij ons aangevraagd of u deze veranderingen mocht doen. De woonmakelaar beoordeelt tijdens de inspectie of u toestemming had voor de veranderingen. En of u de veranderingen moet herstellen. Na deze ronde bespreekt de woonmakelaar met u of u nog dingen moet repareren of vervangen voordat u de sleutel inlevert. Ook bespreekt de woonmakelaar met u waar u rekening mee moet houden bij een verhuizing.

    U maakt met de woonmakelaar afspraken over herstel en reparatie
    De afspraken legt de woonmakelaar digitaal vast in een inspectieformulier. U ondertekent de vastgelegde afspraken. Moet u de veranderingen herstellen? Dan heeft u tot de datum van de eindinspectie de tijd om dat te doen. In deze checklist en het Besluit kleine herstellingen leest u hoe u de woning moet achterlaten.

    Zijn de veranderingen interessant voor een volgende huurder?
    De woonmakelaar bespreekt met u, of u veranderingen aan de volgende huurder mag aanbieden. U neemt zelf contact op met de nieuwe huurder voor overname van uw spullen. Gebruik daarvoor dit overnameformulier. Is er na de einddatum geen nieuwe huurder bekend? Dan mag u de veranderingen achterlaten die u de nieuwe huurder wilt aanbieden. Wil de nieuwe huurder de veranderingen niet overnemen? Dan krijgt u 48 uur de tijd om de veranderingen alsnog te verwijderen. Als u dit niet verwijdert, kan Rijnhart Wonen deze werkzaamheden uitvoeren. Wij informeren u dan over de kosten hiervan.

    Zijn de veranderingen niet interessant voor een volgende huurder?
    Dat blijkt dan uit de voorinspectie. U krijgt tot de eindinspectie de tijd om de woning in de afgesproken staat te krijgen.

    Zit er asbest in uw woning?
    Is uw woning van vóór 1994? Dan is het mogelijk dat er asbesthoudende materialen in de vloer of in de leidingen zitten. Om te bepalen of er asbest zit, kan de woonmakelaar een asbestinventarisatie uit laten voeren. Wij nemen dan contact met u op voor een afspraak.

  3. 3

    Nieuwe huurders komen uw woning bezichtigen

    Zo vindt ook een volgende huurder snel een nieuw plekje. Wij nemen daarover contact met u op.

  4. 4

    We plannen een afspraak voor de eindinspectie

    Tijdens de eindinspectie geeft u de woning leeg en schoon aan ons terug. Heeft de woonmakelaar tijdens de voorinspectie afspraken met u gemaakt over dingen die u nog moest veranderen of opruimen? Dan staan deze afspraken in het rapport. Het is belangrijk dat u zich aan deze afspraak houdt. Zo voorkomt u kosten voor het herstelwerk dat wij moeten uitvoeren.

  5. 5

    Zeg uw abonnementen voor gas, water, licht en internet op

    Zo voorkomt u ongewenste en onnodige kosten. Let op: u heeft hiervoor de actuele meterstanden nodig. De woonmakelaar zet die meterstanden tijdens de eindinspectie in het inspectierapport.

  6. 6

    Geef uw verhuizing door aan de gemeente

    Doe dat binnen 5 dagen na uw verhuizing.

    Tip: Wijzig uw adres bij postbedrijven
    Zorg dat u zelf geen belangrijke post mist en geef uw verhuizing door aan bedrijven. PostNL biedt hiervoor een verhuisservice aan. Hiermee kunt u post laten doorsturen naar uw nieuwe adres. 

    Verhuist u naar of binnen Leiderdorp?
    Geef dat dan door bij de gemeente Leiderdorp. Geef uw verhuizing binnen 5 dagen na de verhuisdatum door.

    Verhuist u van Leiderdorp naar een andere gemeente?
    Dan meldt u de verhuizing bij uw nieuwe gemeente. U wordt dan automatisch bij de gemeente Leiderdorp uitgeschreven.

    Verhuist u naar of binnen Voorschoten?
    Geef dat dan door bij de gemeente Voorschoten. Geef uw verhuizing binnen 5 dagen na de verhuisdatum door.

    Verhuist u van Voorschoten naar een andere gemeente?
    Dan meldt u de verhuizing bij uw nieuwe gemeente. U wordt dan automatisch bij de gemeente Voorschoten uitgeschreven.

    Verhuist u naar of binnen Zoeterwoude?
    Geef dat dan door bij de gemeente Zoeterwoude. Geef uw verhuizing binnen 5 dagen na de verhuisdatum door.

    Verhuist u van Zoeterwoude naar een andere gemeente?
    Dan meldt u de verhuizing bij uw nieuwe gemeente. U wordt dan automatisch bij de gemeente Zoeterwoude uitgeschreven.

  7. 7

    U krijgt een afrekening van ons

    Die eindafrekening zetten we voor u klaar in ons online klantportaal. Dat doen we na de einddatum van uw contract. Deze eindafrekening heet ook wel een eindnota. Op deze nota ziet u of u alles betaald heeft. Misschien heeft u nog een huurachterstand. Of krijgt u juist nog geld van ons terug. Heeft u uw woning niet volgens afspraak achtergelaten? Dan betaalt u voor de herstelwerkzaamheden aan uw woning. Die kosten vindt u terug op deze eindnota.

  8. 8

    U krijgt een enquête van ons

Veelgestelde vragen