Even voorstellen: Jolyn en Jorinde, sociaal werkers bij Voorschoten Voor Elkaar!

Geplaatst op

Sinds 1 januari 2020 is Voorschoten Voor Elkaar de brede welzijnsorganisatie van Voorschoten. Jolyn (links) en Jorinde (rechts) werken hier beide als sociaal werker met aandachtsgebied: Eerste Hulp Bij Geldzorgen.

Wat doen jullie precies?
Per 1 januari 2021 zijn de gemeentes verplicht om vroegtijdig schulden- en betalingsachterstanden op te pakken en de signalen uit te wisselen met verschillende partijen. De Gemeente Voorschoten heeft dit uitbesteed aan Voorschoten Voor Elkaar om de inwoners gratis hulp aan te bieden. Onze taak als sociaal werker is: verder kijken dan de schulden. We kijken dus ook naar hoe iemand woont, eenzaamheid, sociale contacten, werk en psychische klachten.

Hoe gaat dat in z’n werk?
De meldingen komen bij ons binnen en wij gaan hiermee aan de slag. Dit kan betekenen dat wij de persoon vervolgens een brief, sms of een e-mail sturen. Bij hoge schulden gaan wij samen met onze schuldhulpverlener op huisbezoek. De hoogte van de achterstanden bepaalt of wij de persoon bellen of dat we op huisbezoek gaan. Soms is een telefonisch gesprek al voldoende om de persoon verder te helpen en soms zijn er meerdere afspraken en/of partijen nodig. Denk hierbij aan Schuldhulpmaatje Nederland, de Nederlandse Kredietbank en de Voedselbank. Is de betalingsachterstand niet binnen 28 dagen opgelost en spelen er meer problemen? Dan helpen wij als sociaal werkers de persoon verder.

Wat is jullie grootste succes?
Als iemand onze hulp accepteert. En dat we hem of haar weer stap voor stap de regie zien terugnemen om zijn of haar problemen te proberen op te lossen.

Wie of wat willen we nog bereiken?
We maken ons zorgen over de energiearmoede die ontstaat door de onrustige situatie in Oekraïne. We zien ook dat de inwoners die het normaal gesproken nét konden redden, nu in financiële moeilijkheden komen. Dat levert hen veel stress op. Helaas valt een groep mensen buiten alle regelingen, waardoor hulp bieden lastig is. Deze inwoners willen we graag helpen.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Donderdag 29 februari is onze klantenservice niet bereikbaar

Donderdag 29 februari is onze klantenservice niet bereikbaar. Meld een reparatie via Mijn Rijnhart. Daar kunt u ook andere woonzaken regelen. Bel bij spoed naar 071 589 04 70. U wordt dan doorverbonden naar onze noodservice. Vrijdag 1 maart staan onze medewerkers weer klaar om u te helpen.
Lees meer

Tijdelijk Noodfonds Energie weer open

Het Tijdelijk Noodfonds Energie is opnieuw geopend. Ook in 2024 helpt het fonds huishouders met een lager inkomen en een hoge energierekening. In vergelijking met 2023 komen mensen eerder in aanmerking voor hulp. Het Noodfonds helpt om energieschulden te voorkomen. Begin met de situatie check. Dan krijgt u advies over het doen van de aanvraag.
Lees meer

Nieuwe magnoliaboom terug in Leiderdorp

Dinsdag 20 februari hebben Pius Floris, Rijnhart Wonen, de Bomenstichting en gemeente Leiderdorp aan de Boekweitkamp een nieuwe magnoliaboom geplant. De actie volgt na de onbedoelde kap van een magnoliaboom bij de nieuwbouw van de Pinksterbloem eind vorig jaar.
Lees meer