Voorkom oplichting door valse e-mails

Geplaatst op

Ontvangt u weleens een verdachte mail? Phishing is een vorm van digitale oplichting waarbij uw (betaal)gegevens via nepberichten worden gestolen. Oplichters versturen valse mails, omdat ze geld willen en toegang tot uw bankrekening. De nepmails lijken vaak zo echt dat veel mensen slachtoffer worden van phishing. Laat u niet misleiden, let goed op en probeer phising te herkennen. Zo voorkomt u een hoop ellende.

Tips om phishing te herkennen: 

Verdachte afzender en onderwerp
Vaak gebruikte onderwerpen voor nepmails zijn bankzaken, pakketleveringen, incasso’s, boetes en facturen. Er wordt in de valse mail ook vaak gevraagd om noodzakelijke identificatie of zogenaamde verdachte activiteit of inlogpoging.

Onpersoonlijke aanhef
Bij phishing wordt er vaak gebruik gemaakt van een algemene aanhef (geachte klant) in plaats van een persoonlijke aanhef (uw naam).

Vraag om persoonlijke gegevens|
In veel nepmails wordt gevraagd op een link te klikken om uw persoonsgegevens te controleren. Ook kan er dan gevraagd worden in te loggen alsof u gaat internetbankieren. Klik nooit op de link, want een internetoplichter kan u dan naar een valse website leiden en zo uw persoonlijke gegevens in handen krijgen.

Taalfouten
Bekijk de tekst van een verdachte e-mail goed. In een phishing-bericht staan vaak spelfouten en grammaticale fouten.

Vraag om linkjes te klikken of bijlage te openen
Klik alleen op een link als u ervan overtuigd bent dat de afzender en het bericht te vertrouwen zijn. Heeft u per ongeluk op de link in een vals bericht geklikt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank om te vertellen dat u bent opgelicht. Ook raden we u aan om aangifte te doen bij de politie.

Urgentie: snelle actie (van betaling) nodig
In bijna elk phishingbericht wordt een gevoel van urgentie aangepraat, zodat de ontvanger (overhaast) actie onderneemt. Vaak wordt bij phishing gedreigd met grote gevolgen. Bijvoorbeeld hoge kosten als u niet snel handelt.

De belangrijkste tip bij phishing herkenning: bij twijfel altijd checken! Twijfelt u of een e-mail van Rijnhart Wonen afkomstig is? Neem dan contact met ons op.

Pas op voor babbeltrucs

Een babbeltruc is een manier waarop oplichters uw geld proberen te stelen. Bijvoorbeeld door bij u aan te bellen en met een smoes proberen binnen te komen. Of de oplichter belt u op en zegt dat hij namens de bank belt. Vaak doen deze oplichters zich voor als betrouwbare mensen.

Hoe beschermt u zichzelf hiertegen?

  • Kijk eerst wie er voor de deur staat. Doe nooit zomaar voor iemand open.

  • Kent u de persoon niet? Vraag wat hij/zij komt doen en vraag naar een legitimatiebewijs.

  • Geef nooit uw geld, pinpas, pincode of andere belangrijke documenten aan iemand af en geef deze informatie ook niet telefonisch door.

Hoe weet u of iemand in opdracht van Rijnhart Wonen komt?
Wij informeren u altijd per brief als er onderhoud aan uw woning plaatsvindt. Ook hangen we een mededeling in de hal of op de galerij als we onderhoud buiten uw woning laten uitvoeren. Twijfelt u of heeft u vragen? Bel ons direct op 071 589 04 70.

Meer informatie
Kijk op politie.nl.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Individuele bijzondere bijstand voor Leiderdorpers

Woont u in Leiderdorp en had u moeite om de energierekening te betalen in 2023 door een laag inkomen? Dan is er goed nieuws: de gemeente Leiderdorp kan u hierbij financieel ondersteunen. U kunt deze individuele bijzondere bijstand aanvragen tot en met 31 oktober 2024.
Lees meer